A Kísérlet
2018. február 03. írta: Vécsey Szandra

A Kísérlet

churros-with-chocolate-1114343_1280.jpgHagyományosan minden évben készítek egy fánkfélét farsang örömére. Mivel unalmas lenne mindig ugyanazt a fánkot elkészíteni – és mert sohasem találom az előző évi receptjét – mindig valami újat próbálok. A mostani kísérletet senki se csinálja utánam…

Az idei év nyertese a churros nevű spanyol fánkféle lett, főbb előnyei között megemlíteném a kevés hozzávalót, a fahéjas cukros külsőt és a csokoládét, amibe mártogatni ajánlott. Ma neki is álltunk a lányommal. Mellesleg megemlítette a recept azt is, hogy az eredetit csillag alakban nyomják 10 centis csíkokra, mondván, így lesz a leginkább ropogós. A kinyomott tésztát tízcentinként vágjuk le egy ollóval...Ha nincs csillag alakú végünk a nyomózsákhoz, akkor sodorhatunk vékony rudakat is. Nekem volt, így nyomtam a csíkokat csillagcsövön keresztül, amíg a nyomózsák fel nem adta a küzdelmet, és szét nem jött. Sebaj – mondtam-, azt írta, jó lesz az vékony rudakban is, így ujjnyi vastag darabokat sodortam a maradékból. A csillag alakú szépen meg is sült, mint a nagykönyvben, aranybarnára, szimpatikusra. Aztán a serpenyőbe került az ujjnyi vastag sodort fajta. Kis idő múlva egy pukkanás. Gondoltam, jó forró lehet az olaj, nahát. Aztán egy másik pukkanás, immáron nagyobb. Gondoltam, hűha. A gázt akkor zártam el, amikor a harmadik pukkanással keresztülrepült a konyhán egy kisebb darab egyenesen a serpenyőből. A gyerek szerencsére konyhán kívül volt, én viszont ekkor már kíváncsi voltam, mi történhet még, így tisztes távolból figyeltem meg a természet törvényeit. Nem is kellett sokat várnom, mert hatalmas elánnal robbant egyszerre több „nudli” is, egyenletesen beterítve a konyhát olajjal. Eredmény: a fal kritikán aluli, még a plafonról is vakarhattam a tésztadarabokat. És minden, de minden úszott az olajban…

Közismerten hiányos fizika-tudásomat tehát egy újabb folttal toldozhattam: ha a tészta jelentős összetevője a víz, akkor az hő hatására gőzzé válik, ami vagy szabadon távozik a megfelelő méretű felületről, vagy a nyomás addig nő, mígnem a tészta már nem bírja tovább bent tartani - és meglepően nagy energiával robban. Csillag-alakban kinyomott rudacskákon elegendő volt a felület, a simákban nem. Szerintem a gőzgépre is a churros adhatta az ötletet eleinknek…

Tanulság: Soha, de soha ne higgy olyan receptnek, amiben azt írják, hogy ollóval vágd le a nyomózsákból kinyomott tésztacsíkokat...

A bejegyzés trackback címe:

https://levezeto.blog.hu/api/trackback/id/tr3013631194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása